Skogsville's Kennel

Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Skogsville - 15 oktober 2008 23:16

Vi har ju blivit med en ny familjemedlem, men veckan som gått har varit väldigt hektisk.


Hon är svart med vita tecken, och alldeles ljuvlig, just nu ligger hon på soffan jämte Henrik som snarkar ; - ))


Vi ska försöka fota den ljuvliga, återkommer med bilder på henne !

Av Skogsville - 15 oktober 2008 21:39

Från Linnea Sandstedt matte till "Beckham" Skogsville’s Fly Me To The Moon.



- Motion, hur mycket motionerar du din Italienare ?
Det är lite olika, men mellan 1-1½h per dag blir det uppdelat på korta rundor och en lång per dag. Vardagar blir det 4 ggr/dag, helg blir det oftast 3-4 ggr/dag men en längre runda på kanske 1 h. MIn hund följer gladeligen med i skogen och skulle kunna gå en hel dag om det var så, eller ligga inne en hel dag när det öser ner regn och endast gå ut för att kissa och bajsa kort.



- Mat, vad ger du din Italienare för mat ? Hur mycket ?

Min hund äter torrfoder, First choice heter fodret och jag ger ungefär en rågad dl.


- Försäkring, kostnad ?

Jag har Folksam hundförsäkring, autogiro på ca 180 kr/mån med dubbel veterinärvård eller vad det heter...



- Benbrott ? Svansbrott ?

Nej.



- Rumsrenhet ? Hur lång tid tog det, innan din Italienare blev rumsren ?

Nu köpte jag en vuxen hund och det gjorde att han redan från början kunde hålla sig längre, det hände ca 4-5 missöden hemma (= kissade inne) sen har det inte hänt igen. Dock har han markerat revir och kissat inne hos andra, och det tog ett tag att råda bot på det men jag kan inte säga exakt hur lång tid det tar.



- Vad har du din Italienare till ? Agility, Lydnad, LC, Kapp, Utställning ?

Jag har min italienare främst till sällskap - han är min bästa vän! Vi älskar att gå ute i naturen och jag har honom alltid lös i skog och mark och kopplar när det kommer andra hundar o dylikt. Men jag har lagt mkt krut på lösträning. Sen har vi tränat mkt apportering eftersom han tycker det är kul samt tränat in massa små tricks, ex höger och vänster tass, give me five, stänga dörrar, dansa, skall osv.

Sen har jag tränat en del agility och nu under vintern kommer vi att träna agility varje söndag i en fri träningsgrupp. Agility är jättekul för oss båda och min hund har varit mkt lättlärd! Sen har vi testat att lägga spår några gånger, sök och uppletande har vi testat på med. Jag har ställt honom en gång men det är inte riktigt vår grej. Jag har inte testat lydnad och LC/kapp.



- Hur kom du på att rasen, var din ras ?

Jag ville ha en liten hund men inte för liten, men lätt att ta med. En lättskött hund med kort päls som kräver minimalt med pälsvård. En mild, tillgiven, glad och pigg hund som har lätt för att lära och inte kräver för mkt motion (= a la schäfer, labrador osv). En hund med humor och snälla små hyss kom med i paketet! Italienare är verkligen rasen för mig och det kändes rätt från första stund. Jag hade kollat in dvärg pinscher först men idag är jag glad att jag kom i kontakt med italienaren istället för det är en ras som är mer som mig! =)



- Hur bor du ? Lägenhet, radhus, villa ?

Vi bor i en luftig lägenhet på tre rum och två balkonger med naturreservat, ängar och skog precis intill. sen har vi varit mkt mkt hos mina föräldrar som har en villa med stor trädgård och skogen bakom. Där har min hund lärt sig tomtgränserna och vaktar tomten som sig bör! =)



Vad ser Du som fördel med rasen / nackdel ... !

En fråga som är svår att svara på, om italiensk vinthund är en hund som passar en är det svårt att se nackdelar. Man ska vara medveten om att de kan ha stark jaktinstinkt, om att det inte är en retriver/bruksras som många är vana vid och att en italienare inte ska tränas som en sådan. Man måste acceptera att en del är ganska väderkänsliga och behöver täcke när det är kallt, regnar osv. För mig är inte detta en nackdel för jag ser inga nackdelar men saker som man kan tänka på. Fördelarna är många - de är lättskötta, lätta att hantera, lätta att träna, anpassningarbara vad gäller motion, pigga och nyfikna, de har humor och skänker en många skratt med sin härliga lekstil, sitt temperament och små hyss. Man kan nog inte kräva absolut lydnad, men lydnad och få en mkt lättlärd och samarbetsvillig hund genom variation och glatt humör.



http://www.freewebs.com/beckan

http://thewhitecarnation.blogg.se

http://www.freewebs.com/thewhitecarnation/

http://www.freewebs.com/vinthundspoolen/

Av Skogsville - 15 oktober 2008 20:39

Om Italienare


Från Rebecka Åhman matte till "Alva" & "Snigel" Skogsville’s Sweet Little Lovin’ & Skogsville’s PS I Love You.


- Motion, hur mycket motionerar du din Italienare ?

Det är VÄLDIGT olika. På en dag går vi ca 4 promenader. En slö eller regning dag kan så ut såhär;

En morgonrastning på ca 20 min, lunchrastning ca 30 min, eftermiddag ca 30 min, kvälls ca 10 min. En annan dag då jag kanske har mycket energi eller solen skiner, kan vi vara ute en hel dag.

Mina italienare är nöjda med det dem får. Även om det innebär 3 timmar i skogen, eller 20 min på gräsmattan nedanför huset. Bara dem slipper vara nödiga. Eller vänta, det beror på! Om det regnar ute är dem hellre kissnödiga! Då kan det ta LÅNG tid tills dem kissar.


- Mat, vad ger du din Italienare för mat ? Hur mycket ?

Jag har just börjat med ett nytt foder till mina flickor. Det heter Orijen Adult. Det är tydligen ett toppen-foder. Det är utan massa tillsatser och tjafs. Dem får ett överfullt deciliter mått med foder, var.


- Försäkring, kostnad ?

Jag har IF djurförsäkring. Den har jag inte behövt använda än, (peppar, peppar) men den verkar bra. Självrisken är lite högre, men det finns ingen rörlig del. Minns inte vad den kostar, men kanske ca 200 i månaden?


- Benbrott ? Svansbrott ?

Nej (peppar, peppar)


- Rumsrenhet ? Hur lång tid tog det, innan din Italienare blev rumsren ?

Oj, det minns jag inte riktigt, men kanske 6 månader? Hon var lite svår på ett område. Hon fick för sig att det var okej att kissa i en specifik säng när hon var på besök. Men, det var nog inte bara hennes fel, utan människo-slarv.


- Vad har du din Italienare till ? Agility, Lydnad, LC, Kapp, Utställning ?

Jag har gått en agility-nybörjar-kurs med Alva. På tävlingen sista gången kom hon på delad 7-8 plats av 14. Ändå hade hon då missat 2 kurstillfällen. Hon är jätteduktig och tycker det är kul.

Vi har även testat LC någon gång och det älskar hon. Hon är en av dem få Italienarna som sprungit hela kapplöpnings-varvet i Alingsås.

Hon har varit på ett 10tal utställningar och är superduktig. Det enda vi aldrig kommer egna tid åt är lydnad. Det tycker jag inte är kul.


- Hur kom du på att rasen, var din ras ?

Jag ville ha en liten hund. En som jag skulle kunna bära och ha med som handbagage på flyg. Korthårig, ingen platt-nos, ingen terrier, ingen bjäbbig spets heller. Jag ville ha en liten, mjuk och trevlig hund.

Då fanns det inte mycket annat att välja mellan! Jag pratade med en vän som rekommenderade Whippet. Då jag tycker att dem är för stora, kom jag direkt att tänka på Italiensk vinthund. Vilken tur för mig!


- Hur bor du ? Lägenhet, radhus, villa ?


Jag bor i lägenhet. Flickorna märks för det mesta inte inomhus. Det är bara i soffan och i sängen jag lägger märke till dem. Då vill dem ligga bredvid eller sitta i knät och få gos.


Italienarna är det bästa som hänt mig. Jag älskar dem över allt annat. Har varit kennel-flicka och jobbat på hundpensionat och träffat massor med hundraser. Men, detta är dem perfekta livskamraterna för mig.


Presentation

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Vovve


Skapa flashcards